Een recent Canadees onderzoek werpt weer een ander licht op het verband tussen alcohol en kanker. Het kankerrisico blijkt sterk toe te nemen bij overmatige consumptie van vooral bier en sterke drank. Niet minder dan zeven verschillende kankervormen blijken vaker voor te komen: zeven maal meer kans op slokdarmkanker, 80% meer op dikkedarmkanker en 50% meer op longkanker. Ook voor maag-, lever-, alvleesklier- en prostaatkanker verhoogde het risico. Bij matige consumptie, maar ook bij wijnconsumptie, was er geen toename. De belangrijkste conclusie van de onderzoekers is dat vooral dagelijks, of meermaals per dag, alcohol drinken de kans op kanker verhoogt.
Bron: Het Laatste Nieuws
Commentaar van de Stichting tegen Kanker
Het gerenommeerde Wereld Kanker Onderzoeksfonds (WKO) stelt in haar meest recente rapport – een analyse van wetenschappelijke studies wereldwijd - dat iedere alcoholconsumptie, hoe beperkt ook, het risico op verschillende kankervormen doet toenemen. Het zou vooral gaan om kankers van het spijsverteringskanaal (waaronder mond- keel- strottenhoofd-, slokdarm, dikkedarm) en borst. In de hierboven vermelde studie werden gegevens gebruikt van in de jaren 1980, wat mogelijk bepaalde verschillen verklaart in de geciteerde kankervormen. Hoe dan ook ligt de conclusie voor de hand: hoe hoger de alcoholconsumptie, hoe meer het risico op bepaalde kankers zal toenemen.
Wat ook vreemd kan lijken in de aangehaalde studie, zijn de verschillende resultaten tussen enerzijds wijn- en anderzijds bier- of sterke drankgebruikers. Bij de eerste groep werd immers geen sterk verhoogd riscico genoteerd. Dit terwijl het WKO geen onderscheid meer maakt - in tegenstelling tot eerdere rapporten - in soorten alcoholische dranken. Het verschil is vermoedelijk te verklaren doordat wijndrinkers doorgaans gezonder leven dan zij die bier of sterke drank verkiezen. Het uiteenlopende resultaat zou dan niets met de soort alcohol te maken hebben, maar wel met andere factoren, als fysieke activiteit, rookgedrag, voedingspatroon enzovoort, die ook mee het kankerrriscio van een indivdu bepalen.
Om kanker te helpen voorkomen, raden het WKO en de Stichting tegen Kanker aan geen alcohol te drinken. Wie toch graag eens een glaasje drinkt, beperkt het aantal per dag dan beter tot maximum 2 voor mannen en 1 voor vrouwen. Met één glas wordt een alcoholgehalte van ongeveer 10-15 gram pure alcohol bedoeld, dus 285 ml bier met een normaal alcoholpercentage (5%) of 25 ml sterke drank (40%) zoals wodka of whisky of 125 ml wijn (een klein glas) (12-13%). Voorlopig zjn er immmers onvoldoende onderzoeksresultaten die ondersteunen dat er een verschil zou zijn in soort alcoholische drank.
Tot zlot zijn er risicogroepen die beter helemaal geen alcohol drinken, zoals:
- personen jonger dan 21 jaar
- vrouwen die zwanger proberen te geraken, zwanger zijn of borstvoeding geven
- vrouwen met erfelijke aanleg voor borstkanker
- personen met bepaalde pathologiëen zoals maagzweer, chronische leverontsteking
- personen die medicatie nemen
- personen die nog moeten rijden
- personen die herstellen van een alcoholverslaving
Zij kunnen voor een specifiek advies terecht bij hun huisarts.
Bron : stichting tegen kanker